جنگ عقیده

دغدغه‌هایی از جنس قدرت‌ افزایی نرم و رسانه در گفتمان انقلاب اسلامی

جنگ عقیده

دغدغه‌هایی از جنس قدرت‌ افزایی نرم و رسانه در گفتمان انقلاب اسلامی

جنگ عقیده

مرتضی آجیل‌چی مشهدی
مدرس و پژوهشگر حوزه قدرت افزایی نرم و رسانه
کمی سیاسی و البته امیدوار به آینده روشن برای ایران

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

جایگاه قدرت معنوی ایران در معادلات بین‌المللی

چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۸، ۰۶:۵۲ ق.ظ

امروز ما در عصر خلق ارزش‌ها هستیم. منابع قدرت نرم هر کشور بر پایه ارزش‌هایی که ایجاد می‌کند شکل می‌گیرد. این ارزش‌ها بصورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شود.
 دسته اول ارزش‌هایی هستند که کاربرد درونی در یک جامعه دارد و منافع داخلی یک ملت را رقم می‌زنند. مانند اتحاد و انسجام ملی و همیاری و همکاری. چیزی که امروز در واقعه مصیبت بار سیل بوجود آمده در کشور خود نمایی می‌کند. در واقع ارزش‌هایی که انقلاب اسلامی در داخل خود خلق کرده توانسته است وحدت و انسجام ملی را در قالب کمک و همیاری مردمی ایجاد کند. بدیهی است اتقافی که امروز در داخل کشور شاهد آن هستیم نه بر پایه ارزش‌های خلق شده توسط ایدئولوژی ‌لیبرال بلکه برپایه ارزش‌های خلق شده توسط گفتمان انقلاب اسلامی است.
دسته دوم این ارزش‌ها، ارزش‌هایی است که بیشتر کاربرد بین‌المللی دارند و منابع قدرت نرم خارجی انقلاب اسلامی را شکل داده‌اند. به تعبیر جوزف نای در کتاب قدرت نرم یکی از ابزارهای ایجاد منابع قدرت نرم یک کشور می‌تواند ارزش‌های مشروع بین‌المللی باشد که آن کشور به آن اعتقاد دارد و پیگیر تحقق آن در جامعه جهانی است. اتفاقات امروز منطقه غرب آسیا و نقشه جدید تمدنی این منطقه این موضوع را تأیید می‌کند. گفتمان استکبار ستیزی و نفی سلطه اجانب و عدم پذیرش ولایت ولات طاغوت توسط برخی از ملت‌ها و کشورهای منطقه و فرهنگ مقاومت به عنوان ارزش‌های اجتماعی پذیرفته شده است که این مهم سبب گسترش عمق استراتژیک انقلاب اسلامی در منطقه می‌باشد. رفتار ملت‌های مظلوم منطقه در موضوعاتی همچون تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت آمریکا و همچنین اقدامات آن‌ها در قبال سیل زدگان ایران عزیز از جمله نمایش این عمق استراتژیک است.
باید دقت داشت که دلیل دشمنی‌های دیروز و امروز استکبار جهانی با ایران انقلابی به واسطه خلق و گفتمان سازی این ارزش‌هاست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو ایدئولوژی مدیریت جهان را در اختیار داشتند و دنیا را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم کرده بودند، بقاء خود را به دلیل ظهور ایدئولوژی جدیدی که خلق ارزش‌های آن نه بر اساس گذاره‌های مادی و بلکه با گذاره‌هایی کاملاً نرم و معنوی بود در خطر می‌دیدند و به همین دلیل در دشمنی‌شان با انقلاب اسلامی هم قسم و هم پیمان شدند. در پایان دوران هشت ساله جنگ تحمیلی علیه ملت شریف ایران مدل مقابله استکبار جهانی با انقلاب اسلامی حالتی کاملاً نرم به خود گرفت زیرا متوجه این موضوع شد که ماهیت انقلاب اسلامی نرم بوده و نمی‌توان این انقلاب را با مؤلفه‌های سخت از بین برد. دقیقاً در ایام پذیرش قطعنامه امام خمینی رحمت الله علیه در نامه موسوم به جام زهر _که بعدها از آن تعبیر به تقابل دو اسلام شد_ فرمودند که جنگ ما با استکبار تمامی ندارد و مرز و جغرافیا هم نداشته و باید تا زمان آزادی مستضعفان جهان ادامه یابد. 
با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پس از پیشبینی تاریخ حضرت امام، در دنیا گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های معنوی آن با ارزش‌های مادی ایدئولوژی لییرال درگیری بسیار چشم گیری داشته و دارد.
ایالات متحده آمریکا بیش از آنکه از رشد و توانمندی انقلاب اسلامی در هراس باشد از فراگیر شدن ارزش‌های معنوی انقلاب در دنیا می‌ترسد و بر این اساس دکترین تقابل خود را با ایران طراحی کرده و از استراتژی جنگ‌های هیبریدی بر علیه نظام مقدس ایران اسلامی استفاده می‌کند که تحریم‌های اقتصادی جزئی از این سناریو می‌باشد.
بر اساس آنچه گذشت تنها دکترینی که می‌تواند حرکت انقلاب اسلامی را شتاب داده و آن را به قدرت بلامنازع در منطقه و جهان تبدیل کند خلق ارزش‌های معنوی در تمام عرصه‌ها علی‌الخصوص عرصه‌های اقتصادی و مقابله مؤثر با جنگ اقتصادی دشمن است. دکترین اقتصاد مقاومتی بر اساس خلق ارزش‌های اقتصاد اسلامی با توجه در توانمندی‌های درونی انقلاب تدوین شده که می‌تواند به عنوان یک شاهد مثال ذکر شود. در صورتی که اقتصاد مقاومتی بصورت کامل و سریع اجرایی شود، ارزش‌های اقتصادی جدیدی در عالم پدیدارمی‌گردد. ارزش‌های انقلابی وقتی حاکم بر مسائل علمی، اقتصادی، فرهنگی و... شد حرکت سریع و شتابان انقلاب را شکل داده و علاوه بر ایجاد بازدارندگی و حل مشکلات درونی کشور، یک الگوی تمدنی نوین ایجاد می‌کند. هندسه جدید منطقه و جهان در آینده‌ای نه چندان دور درگیر این الگوی تمدنی نوین شده و بر اساس آن تغییر خواهد کرد.
گام دوم انقلاب اسلامی باید منتج به ساختن تمدن نوین اسلامی شده تا زمینه آن اتفاق بزرگ که فرج جامعه جهانی در دولت کریمه بقیت الله العظم است را رقم زند.

لینک یادداشت در خبرگزاری فارس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی