جنگ عقیده

دغدغه‌هایی از جنس قدرت‌ افزایی نرم و رسانه در گفتمان انقلاب اسلامی

جنگ عقیده

دغدغه‌هایی از جنس قدرت‌ افزایی نرم و رسانه در گفتمان انقلاب اسلامی

جنگ عقیده

مرتضی آجیل‌چی مشهدی
مدرس و پژوهشگر حوزه قدرت افزایی نرم و رسانه
کمی سیاسی و البته امیدوار به آینده روشن برای ایران

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چکمه، بیل و گوشی!

سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۸، ۰۸:۳۶ ب.ظ

در جامعه رسانه‌ای امروز ابزار رسانه‌های اجتماعی، مدیریت افکار و ادراک مخاطبان را به دلیل توان بالای روایتگری‌شان تحت کنترل خود قرار داده‌اند. وقتی یک کنش اجتماعی اتفاق می‌افتد مدیریت روایت می‌توان در عدم بروز بحران اجتماعی کمک کرده و یا مسئله را تبدیل به بحران کند. شاهد مثال این عرض را می‌توان در سناریوسازی‌ها و سوژه پردازی‌ها و مخصوصاً روایتگری‌های این روزهای ضدانقلاب  از سیل گلستان و لرستان مشاهده کرد. از تطمیع مصیبت زدگان تا دروغ پردازی در رسانه‌های اجتماعی .

اما مسئله‌ی مهم این است جریان معارض به دلیل داشتن گذرگاه‌های ارتباطی وسیع و امکانات موج‌ساز غالبأ می‌تواند با مدیریت دست اول یک روایت موج‌سازی نماید و جریان انقلاب را در حالت انفعال و پدافندی قرار دهد. برای غلبه بر این وضعیت و تغییر پارادایم رسانه‌ای به حالت تهاجمی و فعال باید حجم تولیدات سریع رسانه‌ای جریان انقلاب در حوزه روایتگری وقایع به شدت رشد کرده و خلق موج فعال نماید. بر این اساس هر جهادگر در حین خدمت رسانی به مردم مصیبت زده سعی در روایت اتفاقات واقعی عرصه نماید و از این مهم غفلت نکند که خود این امر سبب مدیریت بحران و جذب حرکت‌ها و کمک‌های مردمی مؤثر جدید خواهد شد. امید است با بکار بستن تذکرات زیر  بتوان جهاد رسانه‌ای را در کنار جهاد خدمت‌رسانی انجام داد.

اول: از گوشی تلفن همراهتان درست استفاده کنید

گوشی همراه شما قابلیت‌های یک استودیو متحرک را دارد کافی است که این قابلیت‌ها را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید. در هنگام فیلم برداری به بستن کادر، جهت نور و صداهای مزاحم و حتی فاصله‌تان از سوژه دقت کنید. شما می‌توانید با همین گوشی فتوکامت‌های جذاب و کلیپ‌های تدوین شده قوی خلق کنید.

دوم: در انتخاب سوژه به شدت دقت کنید

اگر سوژه شما خاص و یا بکر باشد مطمئن باشید که محتوای تولیدی‌تان به شدت منتشر خواهد شد. هر جا که سوژه جالبی دیدید آن را با گوشی‌تان شکار کنید و دقت کنید که آیا سوژه شما می‌تواند مورد توجه جریان ضدانقلاب باشد؟ در این صورت با وسواس بیشتری آن را پرداخت کنید.

سوم: اتفاقات را بصورت دقیق مخابره کنید

روایتگری یک خبر و اتفاق اینجا معنا پیدا می‌کند. از عناصر هنری، کلامی، زبان بدن بصورت درست استفاده کنید. به دنبال تخریب یک جریان خاص نباشید و وقایع را آنگونه که هست به مخاطبانتان برسانید و بدانید پس از وقوع یک اتفاق تنها بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه وقت دارید تا آن را منتشر کنید و بدانید که اولین روایت مهمترین روایت از یک خبر است.

چهارم: راوی خبر خوب باشید اما نقایص و اشکالات را بیان کنید

به دلیل فرهنگ جهادی عرصه این چنین مسائل و مدیریت این دست بحران‌ها سرشار از اتفاقات خوب است. آن‌ها را مخابره کنید و نقایص و کاستی‌ها تنها با هدف ایجاد تغییر بیان کنید.

پنجم: واژگان حرف می‌زنند

واژه‌ای را که استفاده می‌کنید بار مفهومی خاص خود را دارد و ممکن است ایجاد سوء تفاهم کند. پس قبل از استفاده از یک واژه در جملات و یا کپشن‌ها به بار مفهومی آن دقت نمایید.

ششم: هشتگ مهم است. باید در انتخابش دقت کنید.

در انتخاب هشتگ‌هایی استفاده کنید که بیشترین استفاده را داشته‌اند. لازم نیست حتماً هشتگ بسازید. در نظر داشته باشید در رسانه‌های مجازی و اجتماعی مهمترین ابزار جستجوی کاربران همین هشتگ ناقابل است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی