چکمه، بیل و گوشی!
در جامعه رسانهای امروز ابزار رسانههای اجتماعی، مدیریت افکار و ادراک مخاطبان را به دلیل توان بالای روایتگریشان تحت کنترل خود قرار دادهاند. وقتی یک کنش اجتماعی اتفاق میافتد مدیریت روایت میتوان در عدم بروز بحران اجتماعی کمک کرده و یا مسئله را تبدیل به بحران کند. شاهد مثال این عرض را میتوان در سناریوسازیها و سوژه پردازیها و مخصوصاً روایتگریهای این روزهای ضدانقلاب از سیل گلستان و لرستان مشاهده کرد. از تطمیع مصیبت زدگان تا دروغ پردازی در رسانههای اجتماعی .
اما مسئلهی مهم این است جریان معارض به دلیل داشتن گذرگاههای ارتباطی وسیع و امکانات موجساز غالبأ میتواند با مدیریت دست اول یک روایت موجسازی نماید و جریان انقلاب را در حالت انفعال و پدافندی قرار دهد. برای غلبه بر این وضعیت و تغییر پارادایم رسانهای به حالت تهاجمی و فعال باید حجم تولیدات سریع رسانهای جریان انقلاب در حوزه روایتگری وقایع به شدت رشد کرده و خلق موج فعال نماید. بر این اساس هر جهادگر در حین خدمت رسانی به مردم مصیبت زده سعی در روایت اتفاقات واقعی عرصه نماید و از این مهم غفلت نکند که خود این امر سبب مدیریت بحران و جذب حرکتها و کمکهای مردمی مؤثر جدید خواهد شد. امید است با بکار بستن تذکرات زیر بتوان جهاد رسانهای را در کنار جهاد خدمترسانی انجام داد.
اول: از گوشی تلفن همراهتان درست استفاده کنید
گوشی همراه شما قابلیتهای یک استودیو متحرک را دارد کافی است که این قابلیتها را بشناسید و از آنها استفاده کنید. در هنگام فیلم برداری به بستن کادر، جهت نور و صداهای مزاحم و حتی فاصلهتان از سوژه دقت کنید. شما میتوانید با همین گوشی فتوکامتهای جذاب و کلیپهای تدوین شده قوی خلق کنید.
دوم: در انتخاب سوژه به شدت دقت کنید
اگر سوژه شما خاص و یا بکر باشد مطمئن باشید که محتوای تولیدیتان به شدت منتشر خواهد شد. هر جا که سوژه جالبی دیدید آن را با گوشیتان شکار کنید و دقت کنید که آیا سوژه شما میتواند مورد توجه جریان ضدانقلاب باشد؟ در این صورت با وسواس بیشتری آن را پرداخت کنید.
سوم: اتفاقات را بصورت دقیق مخابره کنید
روایتگری یک خبر و اتفاق اینجا معنا پیدا میکند. از عناصر هنری، کلامی، زبان بدن بصورت درست استفاده کنید. به دنبال تخریب یک جریان خاص نباشید و وقایع را آنگونه که هست به مخاطبانتان برسانید و بدانید پس از وقوع یک اتفاق تنها بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه وقت دارید تا آن را منتشر کنید و بدانید که اولین روایت مهمترین روایت از یک خبر است.
چهارم: راوی خبر خوب باشید اما نقایص و اشکالات را بیان کنید
به دلیل فرهنگ جهادی عرصه این چنین مسائل و مدیریت این دست بحرانها سرشار از اتفاقات خوب است. آنها را مخابره کنید و نقایص و کاستیها تنها با هدف ایجاد تغییر بیان کنید.
پنجم: واژگان حرف میزنند
واژهای را که استفاده میکنید بار مفهومی خاص خود را دارد و ممکن است ایجاد سوء تفاهم کند. پس قبل از استفاده از یک واژه در جملات و یا کپشنها به بار مفهومی آن دقت نمایید.
ششم: هشتگ مهم است. باید در انتخابش دقت کنید.
در انتخاب هشتگهایی استفاده کنید که بیشترین استفاده را داشتهاند. لازم نیست حتماً هشتگ بسازید. در نظر داشته باشید در رسانههای مجازی و اجتماعی مهمترین ابزار جستجوی کاربران همین هشتگ ناقابل است.