جنگ عقیده

دغدغه‌هایی از جنس قدرت‌ افزایی نرم و رسانه در گفتمان انقلاب اسلامی

جنگ عقیده

دغدغه‌هایی از جنس قدرت‌ افزایی نرم و رسانه در گفتمان انقلاب اسلامی

جنگ عقیده

مرتضی آجیل‌چی مشهدی
مدرس و پژوهشگر حوزه قدرت افزایی نرم و رسانه
کمی سیاسی و البته امیدوار به آینده روشن برای ایران

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چگونه گام دوم را برداریم؟

يكشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۵۸ ق.ظ
هر وقت رهبر انقلاب پیرامون موضوع بسیار مهمی بیانیه می‌دهند و یا نامه‌ی خاصی را مرقوم می‌فرمایند و یا دستور به ایجاد یک فضای گفتمانی را صادر می‌کنند، معمولاً انقلابی‌ها اولین کاری که انجام می‌دهند یک سلسله جلسات تبینی پیرامون این موضوع ترتیب می‌دهند، فارغ از اینکه آیا اساساً این بیانیه یا نامه و دستور خاص چه مقدار به تبیین نیاز دارد و تبیین گری پیرامون موضوع با چه هدفی باید انجام شود. بعد از آن رفتارهای رسانه‌ای، مخصوصاً در فضای مجازی آغاز می‌شود و در فضای حقیقی هم دیگر اظهر من الشمس است که چه می‌شود! و آن چیزی که کمتر به آن پرداخته‌ایم چگونگی پیاده سازی و اجرای آن فرمان است.
قبل از پرداختن به موضوع اصلی لازم است بدانیم که رقم خوردن یک سلسله از رفتارها در جامعه توسط مردم نیازمند سه سطح از برنامه‌ریزی است. سطح اول سطح هدف‌گذاری و تدوین راهبرد‌ها است، سطح دوم سطح خلق راهکارها است و سطح سوم سطح پرداختن به فرم و قالب این راهکار‌ها و شیوه اجرای کار است. باید دقت داشت که در سازمان مدیریت جامعه اسلامی تعریف اهداف و راهبرد‌ها توسط امام جامعه تدوین شده و نخبگان جامعه موظف‌اند به خلق راهکارهای اجرایی و روش‌ها و فرم‌های اجرای موضوع بپردازند و از طرف دیگر در این سازمان مدیریتی ارتباط بین امام و امت ارتباطی بسیار تناتنگ وجود دارد و معمولاً امام جامعه به گونه‌ای با امت خود ارتباط برقرار می‌کند که جامعه بتواند حرف‌های امام را بصورت مستقیم و بدون واسطه و نیاز به ترجمه موضوعات، اهداف و راهبرد‌های مد نظر وی را درک کند.با این مقدمه باید گفت تمرکز اصلی جریان انقلابی باید بر روی تبیین، نه صرفا برای مفاهمه که برای تدوین راهکار اجرایی و خلق فرم و شکل اجرای آن فرمان باشد که متأسفانه در سال‌های اخیر تا حد زیادی این موضوع به زمین مانده است؛ برای نمونه می توان به موضوع نامگذاری سال‌ها اشاره نمود. پس در مرحله اول جریان انقلاب باید یاد بگیرد که تبیین را در جهت تدوین راهکار انجام دهد نه صرفاً ایجاد مفاهمه.
بیانیه‌ی گام دوم چیست؟
بیانیه گام دوم یک شکاف بین وضعیت موجود انقلاب اسلامی و وضعیت مطلوب آن است. در علم مسئله شناسی به این شکاف، مسئله گفته می‌شود. گام دوم، سلسله‌ای از مسائل و پاسخ‌های مسائل انقلاب اسلامی است که باید به آن پرداخت و خلق فرم‌ها و قالب‌های اجرایی آن و همچنین تولید راه حل‌های متنوع دیگر برای این مسائل کاری است که جریان جوان مؤمن انقلابی وظیفه دارد در چشم‌انداز ۵۰ ساله پیش روی انقلاب اسلامی انجام دهد. به عبارت دیگر اجرای بیانیه گام دوم همان اتفاقی است که نقایص فعلی را مرتفع و پیشرفت را برای انقلاب اسلامی محقق کرده و پیوست ناگسستنی با موضوع الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی دارد که چندی پیش چهارچوب آن توسط رهبر انقلاب تدوین و در منظر نخبگان جامعه برای نقد قرار گرفت و باید بر اساس آن مدل انقلاب اسلامی در حوزه تمدن‌سازی نوین اسلامی تدوین و اجرایی گردد.
چگونه باید گام دوم را برداشت؟
اول: باید راهکار‌های جدید برای حل مسائل و همچنین قالب‌های مورد نیاز را تدوین نمود:
هر یک از مسائل مطروحه در گام دوم یک سلسله پاسخ دارد که در واقع همان راهکار پیشرفت و تمدن‌سازی اسلامی است که بعضی از این پاسخ‌ها توسط رهبر انقلاب در این بیانیه مطرح شده است. جلسات تبیین باید در جهت خلق این راهکارها و تولید پاسخ‌های متنوع برای مسائل مطرح شده باشد و در واقع با پرداختن به پاسخ این مسائل الگوی جامعی برای پیشرفت ایران تا ۵۰ سال آینده طراحی شود و در کنار آن جریان‌های تبلیغی اقدام به تولید محتوا و انتشار آن در فضاهای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای نماید. این فرآیند در بازه زمانی سه ساله باید تبدیل به گفتمان غالب جامعه شده و جریان اصیل انقلابی برآمده از این گفتمان مطرح شود. جریان گفتمانی که توانایی اجرای الگوی جامع پیشرفت اسلامی ایرانی را داشته باشد و بتواند با الگوهای معارض با آن، مبارزه جدی و عملی نماید.
دوم: باید مطالبه کرد:
همانطور که گفته شد این بیانیه در واقع مسائل و پاسخ‌های گفتمان انقلاب اسلامی را طرح می‌کند. جریان مؤمن انقلابی باید ضمن طراحی پاسخ‌های جدید بدون هیچگونه غرض سیاسی راهکارها و قالب‌های اجرایی را که طراحی می‌کند در اختیار مسئولان اجرایی کشور قرار داده و اجرای آن‌ها را در محیط‌های کاملاً کارشناسانه و علمی مطالبه نماید و تا زمانی که مسئله بطور کامل حل نشده باشد از پیگیری مطالبات خود دست بر ندارد.
سوم: میثاق بین مردم و منتخبان:
گام دوم، شبکه مسائل پیشرفت انقلاب اسلامی است که باید بخشی از آن توسط مسئولان کشوری حل و اجرا شده یا زمینه‌ی حل و اجرای آن فراهم شود. بیانیه گام دوم باید تبدیل به سندی شود که در کارزارهای انتخاباتی، کسانی که خود را در مقابل انتخاب مردم قرار می‌دهند و قصد دارند ردای خدمت به ملت را در هر شکلی (چه وزیر چه وکیل) بر تن کنند، در مقابل هواداران خود و مردم تعهد و تضمین دهند که رفتارشان بر اساس این بیانیه سنجیده شود و این بیانیه را عهدی بین خود و مردم و انقلاب اسلامی تلقی نمایند. با این کار شعارهای بی‌پایه و اساس انتخاباتی کنار رفته و وعده‌های داده شده میزان و سنجه پیدا خواهد کرد. مرز بین انقلابی و غیر انقلابی پر رنگ شده و مطالبه‌گری اصیل و واقعی شکل گیرد.
در پایان باید دقت داشت که مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی تنها و تنها از طریق اجرایی شدن این بیانیه محقق می‌شود و اجرای این سه مرحله می‌تواند تا حد زیادی در برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی مؤثر باشد. بیانیه گام دوم برگرفته از جمیع افکار امامین انقلاب و آرمان‌های ایشان است و تنها جوانانی می‌توانند این بیانیه را به مرحله اجرا در آورند که با منظومه فکری رهبر انقلاب و امام راحل عظیم الشأن آشنایی کامل دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی